Op school en thuis

'Kinderen met autisme hebben een veilige, voorspelbare, tot relatie en exploratie uitnodigende omgeving nodig. Een omgeving die de complexe onderwijsleersituatie verduidelijkt' (Baltussen, Clijsen & Leenders, 2003, p.41). 
Belangrijk is ook om naar de mogelijkheden en (onderwijs)behoeften van het kind met ASS te kijken.
Hieronder kunt u lezen waar kinderen met autisme behoefte aan hebben, van belang voor zowel leerkrachten als ouders.
 
 

Leerkracht/ ouders

  • Zijn voorspelbaar qua gedrag.
  • Geven doe-uitspraken tijdens een instructie: vertellen concreet wat een kind moet doen.
  • Gebruiken concreet taalgebruik, het liefst ook visueel gemaakt door middel van pictogrammen, voorwerpen, tekeningen of foto's.
  • Bieden structuur in tijd, ruimte en activiteiten.
  • Communiceren positief en spreken concreet verwachtingen uit naar het kind.
  • Geven korte en enkelvoudige opdrachten aan het kind met ASS.
  • Bieden sterke ondersteuning aan het kind met ASS.
  • Hebben een vertrouwensrelatie met het kind.
  • Geven tijd aan het kind met ASS om tot antwoorden te komen.
  • Helpen met het plannen en organiseren van opdrachten en huiswerk.

 

Klas/ school/ thuis

  • Een klas die begrip heeft voor het kind met ASS.
  • Een klas waarin niet wordt gepest.
  • Een klas waarin wordt geoefend met samenwerkend leren, maar waarbij de kinderen ook zelfstandig kunnen werken.
  • Een klas waarin een speciale 'prikkelarme' plek is voor het kind met ASS, time-out plek.
  • Een klas met duidelijke regels en structuur.

 

Taken/activiteiten

  • Die kort en eenvoudig zijn voor het kind met ASS zodat ze zelfstandig uitgevoerd kunnen worden.
  • Die ingezet kunnen worden als het kind met ASS moet wachten op iets.
  • Die voornamelijk visueel en concreet worden aangeboden om het overzicht te houden.
  • Die altijd een begin en een eind hebben.
  • Die een succeservaring aan het kind kunnen geven.

 

 

 


Maak een gratis website Webnode