Op school en thuis
'Kinderen met autisme hebben een veilige, voorspelbare, tot relatie en exploratie uitnodigende omgeving nodig. Een omgeving die de complexe onderwijsleersituatie verduidelijkt' (Baltussen, Clijsen & Leenders, 2003, p.41).
Belangrijk is ook om naar de mogelijkheden en (onderwijs)behoeften van het kind met ASS te kijken.
Hieronder kunt u lezen waar kinderen met autisme behoefte aan hebben, van belang voor zowel leerkrachten als ouders.
Leerkracht/ ouders
- Zijn voorspelbaar qua gedrag.
- Geven doe-uitspraken tijdens een instructie: vertellen concreet wat een kind moet doen.
- Gebruiken concreet taalgebruik, het liefst ook visueel gemaakt door middel van pictogrammen, voorwerpen, tekeningen of foto's.
- Bieden structuur in tijd, ruimte en activiteiten.
- Communiceren positief en spreken concreet verwachtingen uit naar het kind.
- Geven korte en enkelvoudige opdrachten aan het kind met ASS.
- Bieden sterke ondersteuning aan het kind met ASS.
- Hebben een vertrouwensrelatie met het kind.
- Geven tijd aan het kind met ASS om tot antwoorden te komen.
- Helpen met het plannen en organiseren van opdrachten en huiswerk.
Klas/ school/ thuis
- Een klas die begrip heeft voor het kind met ASS.
- Een klas waarin niet wordt gepest.
- Een klas waarin wordt geoefend met samenwerkend leren, maar waarbij de kinderen ook zelfstandig kunnen werken.
- Een klas waarin een speciale 'prikkelarme' plek is voor het kind met ASS, time-out plek.
- Een klas met duidelijke regels en structuur.
Taken/activiteiten
- Die kort en eenvoudig zijn voor het kind met ASS zodat ze zelfstandig uitgevoerd kunnen worden.
- Die ingezet kunnen worden als het kind met ASS moet wachten op iets.
- Die voornamelijk visueel en concreet worden aangeboden om het overzicht te houden.
- Die altijd een begin en een eind hebben.
- Die een succeservaring aan het kind kunnen geven.